3-SERIE (E46) 318i MET DEFECTE MOTOR

De afgelopen periode is deze BMW E46 318i met M43B19-motor volledig aangepakt en technisch weer in topconditie gebracht. De auto kwam binnen met een defecte motor die zwaar tikte en duidelijk interne schade had. De eigenaar had tot drie keer toe een engine flush toegepast in de hoop het geluid van tikkende klepstoters te verhelpen, echter liep dit uit op lagerschade. De spoelingen loosden veel oude afzettingen los die vervolgens de oliekanalen naar de krukas verstopten. Dit leidde tot een ernstig tekort aan smering, waardoor de lagers volledig versleten waren en de motor aanzienlijk geluid begon te maken.

Na inspectie werd duidelijk dat de motor niet meer te redden was en is ervoor gekozen om een gebruikte M43B19 aan te schaffen als basis voor deze 318. Deze motor is bijna volledig uit elkaar gehaald en grondig gereinigd. Tijdens het opbouwen zijn belangrijke slijtagegevoelige onderdelen preventief vervangen om een betrouwbare werking te garanderen. De krukas- en drijfstanglagers zijn vernieuwd, net als de gehele distributie. De klepseals, stoters en tuimelaars (slepers) zijn ook vervangen, wat bijdraagt aan een veel stillere kleppentrein.

Verder is de oliepomp uit elkaar gehaald voor een grondige inspectie. Deze bleek nog in goede staat te verkeren, maar is uiteraard gereinigd en opnieuw gemonteerd. Tijdens de demontage van het oude blok viel op dat er een doorstromingsprobleem was bij de olie sproeiers. Om herhaling van dit soort schade te voorkomen zijn deze direct vervangen door nieuwe exemplaren. De carterventilatie, een bekend zwak punt bij deze motoren, is eveneens compleet vernieuwd.

Alle pakkingen van de motor zijn vervangen om olielekkages te voorkomen. Daarnaast zijn ook de motorsteunen vernieuwd, zodat de motor weer stabiel en trillingsvrij in het chassis ligt. Omdat betrouwbaarheid en originaliteit voorop stonden, is besloten de auto qua uitlaatsysteem weer volledig standaard te maken. De complete uitlaatlijn is daarom vervangen door een nieuwe  configuratie. Ook zijn alle lampen rond om de auto vervangen, en voor de frisse uitstraling hebben we ook de koplamplenzen meegepakt.

Naast het werk aan de motor is ook aandacht besteed aan de rest van de auto. Een nieuwe dynamo en accu zijn gemonteerd om het elektrische systeem weer in orde te brengen. Daarna is de auto volledig schoongemaakt, zowel aan de binnen- als buitenzijde. Het interieur is grondig aangepakt: de stoelen zijn volledig gereinigd met een dieptereiniging, het tapijt is geshamponeerd en alle oppervlakken zijn opgefrist. De buitenzijde is eveneens zorgvuldig gewassen en behandeld zodat de auto er ook optisch weer netjes bijstaat.

Alles bij elkaar is deze E46 318i technisch weer in uitstekende staat gebracht, met een fris, schoon interieur en een motor die betrouwbaar, stil en soepel loopt. Dankzij deze grondige aanpak is de auto klaar voor nog vele zorgeloze kilometers, in originele staat en met behoud van karakter. Deze auto is van sloperij waardig terug naar een uitstekende staat gegaan waarbij elk mankement verholpen is. En dat voor een hele eerlijke prijs.